Musikgay?

Fortsätter om sommarpratare. När huset röjdes ur i Järvsö i torsdags lyssnade jag på Pija Lindenbaum. Hade aldrig hört talas om henne tidigare, men hon är tydligen barnboksförfattare och jag gillade henne.
Men hon spelade mycket skitmusik, om ni frågar mig, förutom Olle Ljungström och nåt mer.
Och hon påpekade själv att hon bara gillar manliga sångare. ”Det är konstigt, men när det gäller musik är jag väldigt heterosexuell. Det händer inget med mig när jag hör en kvinnlig röst”.

Tvärtom mot mig. Jag är i så fall musikaliskt homosexuell. Eller, kanske inte -sexuell. Homointellektuell eller vad man ska säga.
För ok, som objekt tycker jag kanske mer om manliga röster.
Men det som kommer mig närmast är kvinnligt. Det jag kan ta åt mig mest av, det som sjunger för mig, som går rakt in i hjärtat.
Och då spelar det egentligen ingen roll om texterna är allmängiltiga. När Merle Haggard sjunger att han blivit sviken av den han älskar mest, kan jag absolut känna medömkan. Men när Dolly sjunger samma sak känner jag liksom tacksamhet att hon säger det jag inte är lika kapabel att formulera så självklart.
Janis Joplin, Etta James, Edith Piaf, Odetta, Karen Dalton, Lucinda Williams, Althea&Donna, Patti Smith, Amy Whinehouse, M.I.A, ja va fan Lotta Engberg, vem som helst som inte har kuk. Jag tycker alltid att de är rakare. Coolare. Låter smartare och mindre image än sina manliga motsvarigheter.
Det är kanske fånigt att min hjärna fungerar så simpelt att jag har så mycket lättare att identifiera mig med kvinnors röster än med mäns. Men så är det.
Eller så är det att jag inte störs av det sexuella hos kvinnor. Det kanske är att jag också är väldigt väldigt heterosexuell, men att det får motsatt effekt på mig. Jag kanske helt enkelt kan ta in mer när inget är i vägen. När kuken inte är i vägen för musiken.

Sen finns det vissa utomordentliga manliga undantag som är så övercoola och intelligenta att de kan tävla i samma liga hos mig och ha kuk men ändå nå fram. Ingen nämnd ingen glömd.

Kommentarer
Postat av: Bilson

"När kuken inte är i vägen för musiken."

Fint sagt.

Postat av: Lisa

Tackar!

2010-08-03 @ 12:41:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback