Späd ut högstadiekids 1:10

För ett bra tag sedan, när jag hade en lång period av insomnia, började jag följa en UR-serie mitt i natten på tv om hjärnan. Ett av programmen handlade om empati.

Man har kommit fram till rätt nyligen var i hjärnan empatin sitter. Och det är i spegelneuronerna - en slags nerver som fungerar så att när man ser, hör eller på annat sätt upplever något som någon annan person är med om, så upplever man det lite själv - fast bara i huvudet. Hjärnan skickar alltså signaler som om samma sak hände en själv, den speglar skeendet.

Aktiviteten hos de här spegelneuronerna går att mäta, och då har man sett att det finns enorma skillnader i empati mellan olika åldrar. Hos spädbarn är aktiviteten på topp. Konstigt nog kan man tycka å ena sidan. Fast å andra sidan är det logiskt. Bäbisar lär sig genom att först uppleva allt genom andra. Deras egna erfarenheter är ju uppenbart begränsade.
Men det mest revolutionerande var, fann forskarna, att det finns en ålder där den empatiska aktiviteten i hjärnan är nere på miniminivå.
Quelle surprise!
Puberteten.

Mycket faller på plats när man tänker på det. Och när man tänker vidare...
Per automatik buntas alla dessa individer, som rent fysiskt saknar förmågan till att tänka på andra än sig själva, ihop i byggnader som till både yttre och inre oftast liknar fängelser.
Och där får de umgås med nästan uteslutande varandra under tre år.

Bäddar för dålig stämning kan man tycka.

När man nu får fram såna här nya rön borde de snabbt som satan införlivas i samhällsbygget. Det borde ha gjorts för längesedan av rent bondförnuft, men när det är svart på vitt att dessa stackars ynglingar inte är jävliga bara så där ändå. De är socialt och fysiologiskt handikappade, de har inget val. Och det sista de behöver är likasinnade.
Högstadiet borde avskaffas, så att dessa små osäkra potentiella monster får ut och beblandas med folk i andra åldrar. Ha praktik eller liknande. Hänga med folk som i alla fall har den neurologiska möjligheten att känna sig in i andras situation.
Det känns rimligt.

Kommentarer
Postat av: bilson

jag tror jag ska göra så att om någon går in på bilson.se så hammar de hos dig istället. Det är liksom inte meningsfullt att skriva längre.

Postat av: malin

eller så kan de kanske hamna på bilso.se?

2010-09-24 @ 21:55:33
Postat av: Anonym

Haha, Bisse lägg av.



Malin: Kul, verkligen... Fyndigt! tänkte jag först och undrade vad som hänt med dig. Innan jag såg vad du menade.

2010-09-25 @ 19:42:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback