Lobby innanför huden

Där borta i Strasbourg gjorde jag reportage om lobbyismen i EU och träffade bland annat en pro life-lobbyist.
Han tog emot på sitt tjusiga kontor mitt i stan, som ett rum på Nationalmuseum.
Runda glasögon och sidenscarf nedstoppad i ylletröjan. Mannen förde sig och klädde sig som en äldre herre på 1800-talet, men visade sig vara bara lite drygt äldre än jag, född på 70-talet. 
Han var så mjuk och trevlig och vänlig i sin lena röst.
Tänkte inte på att en riktigt bra lobbyist inte är en hårdför frånstötande typ utan just en sån som den här, en behaglig. Och han pratade och han pratade och när jag frågade om han någonsin lyckats omvända en abortförespråkare så tittade han mig djupt i ögonen och lutade sig över mahognybordet.
"Kvinnor som själva gjort abort brukar till en början verka tuffa och tala högt och stolt för sin sak. Men efter ett längre samtal om vad det verkligen betyder, brukar de gråta".
Kände hur tårarna pressade i tårkanalerna och gick därifrån med en klump i halsen.
 
En annan jag mötte var från "Mammor för marijuana". Hon var också skicklig, på sitt vis.
 
Jag säger nja till livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback