10 kilo lättare

Jag vet inte när den kom. Men jag vet att den här molande känslan bara växte och växte och plötsligt fylldes hela mitt huvud. Av en slags bitterhet och misstänksamhet mot allt och alla. Men så igår, sent igår kväll i sängen efter ännu ett avsnitt Sopranos, släppte det bara. Johan undrade för hundrade gången vad det var och hittills har jag bara undvikit och svarat halvfärdigt. Det har gjort att jag skyllt allt på annat och andra. Men igår försökte jag förklara ärligt. Och först då förstod jag själv. När jag erkände. Plötsligt fattade jag vad det är som sprängt mig inifrån.


Och det är bekräftelsebehov. Jag har aldrig nånsin tidigare känt ett sånt bekräftelsebehov, från allt och alla. Bevis på att jag finns och är älskad, hur klyschigt det än låter. Jag skäms över att säga det. Men det är det som gjort att jag, under det senaste halvåret minst, analyserat allt och alla in i minsta detalj, och tagit åt mig av ingenting. Att pappa blev lite irriterad på juldagen. Att Johan nån gång inte klappat min mage på över ett dygn. Eller att han haft svårt att sluta röka fastän han sagt att han skulle.  Att en kompis inte låtit tillräckligt glad över att höra mig i telefon. Logiskt har jag väl fattat att andra kan ha dåliga dagar, att man kan va nikotinberoende och att det finns problem som inte har med mig att göra i huvudtaget. Ändå har jag varit så ego så jag reagerat på allt som att alla vänder sig mot mig och inte längre vill ha med mig att göra. Och i huvet hade jag hunnit bli bitterfitta och martyr, men symptomen utåt kanske förhoppningsvis inte visat sig helt än.

Nu känns det som om jag släppt blybältet. Nån har hjälpt mig av med tuberna och dragit upp den tätade dragkedjan så baksuget från huden försvunnit och det går att röra sig igen, och andas. 

Det är så jävla skönt att fatta. Och i min autopsykoanalys har jag även kommit fram till att det kanske är nåt biologiskt, nån instinkt som vridits några varv för mycket. Ett behov av att känna sig säker på att man inte kommer bli ensam, när nåt så sjukt surrealistiskt kommer hända som att man ska få barn.


Kommentarer
Postat av: Rasken

Jag älskar dig! Och jag kan vara både sur och jävlig men det beror på trötthet och allmänt gråväder. Och jag är väldigt imponerad över hur lugn och oneurotisk du verkar jämfört med alla andra gravida. Jag finns alltid för dig om du behöver mig. Blöt kyss

2008-01-15 @ 12:36:22
Postat av: Lisa

Tack!!

2008-01-15 @ 17:50:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback