Rolf

Perinealbristningar. Det var jag som tyckte vi skulle skriva om det. Jag är så fascinerad av äckliga förlossningar, troligen av samma anledning jag gillar skräckfilmer. Förlossningar är som splatterfilmer. Och det här är splatterfilmernas splatterfilm och det pågår hela tiden och det är vanliga hederliga människor som tvingas utsätta sig för det.

Bara för att en jäkla unge ska ut, och för att ungarna blir större och större och till slut kommer spräcka mamman från haka till nacke. Socialstyrelsens statistik visar i alla fall att allvarliga perinealbristningar (slidan spricker) som kan leda till sfinkterrupturer (ringmuskeln spricker) och att man då kan få konstant avföringsinkontinens (man bajsar utan kontroll) ÖKAR procentuellt. Även om det är lägre andel som får det i Gävle än i landet så är det typ 3 procent här. Trots att barnmorskorna tillämpar perinealskydd (håller ihop området mellan anus och slidan med handen jättehårt så att inte hela kitet brister).

Sen artikeln kom i förrgår så har överläkaren på förlossningsavdelningen och verksamhetschefen på kvinnokliniken hållt på och ringt och mejlat mig som tokar och säger att det inte alla stämmer, för de för en egen statistik och det visar att det typ är ingenting. Så Socialstyrelsen ljuger alltså, frågar jag. Då ber de att få återkomma och så säger de till slut att blivande mammor kan bli rädda av det jag skrivit, de kan tro att "förlossningsskador" betyder att barnet skadas. JAHA så man skulle inte bli rädd för egen del, alltså? Och det är klart de blir rädda!!!

Det är som jag alltid har trott. Det här är den största konspirationen av alla - att det är så helvetiskt att föda ett barn, men alla hyssjar och säger att det är lite jobbigt, men mest fint, för att lura in andra mammor i samma fälla så att de inte ska behöva bli utan barnbarn eller vara enda kompisen i gänget som har barn eller bara av ren skadeglädje kanske. Och på kvinnokliniken gäller det ju deras jobb såklart.

Jag är en snorboll idag, och hjärnan känns som inbäddad i snor så den inte riktigt får plats. Så jag kan inte tänka så bra heller, jag förstår lite dåligt. Och ingen hör vad jag säger i telefon. Polisens informationsansvarige Rolf tyckte synd om mig och sade att det inte gjorde nåt att jag var förkyld så länge det va i telefon. Alla poliser heter Rolf. Om man vill ha en polis-son ska man nog döpa den till Rolf. Rolf gör nog inte ont att föda heller. Man hör hur smidigt det går. Rolf! säger det bara. Om jag inte är steril ska jag döpa mitt barn till Rolf när det ligger i magen.

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Men Lisa. Inte är väl hon en slyna. Hon har precis som du upptäckt att Jon är den finaste killen i världen. Och det är klart man försöker då?

Jag tycker synd om henne jag.

//G

2005-12-15 @ 08:39:20
Postat av: Gabriella

En annan grej. Se om det inte finns den där grejen med att man måste fylla i en ordkombination för att göra inlägg. Så slipper du reklamtjafset.

2005-12-15 @ 08:39:57
Postat av: Raufi

fast inte kan jag se nån reklam här!?
Bara den där stora Googlegrejen, men den är ju där tills man betalar typ 50 kr per månad för att få bort den.

2005-12-15 @ 09:13:01
Postat av: Raufi

Förresten kan jag inte läsa den här dagboken, liksom jag inte kunde läsa din artikel.
EOD.

2005-12-15 @ 09:13:36
Postat av: Lisa

Jag vet, hon är ingen slyna, jag skrev det på skoj fast det kanske inte lät skoj och det kanske inte va skoj innerst inne i den dåliga Lisa, så jag tog bort det.
Hon är en söt och fin människa med otroligt bra smak.

2005-12-15 @ 15:00:05
Postat av: Lisa

Nej men du gillar väl inte skräckfilmer så mycket heller va, malin? det brukar gå hand i hand

2005-12-15 @ 15:01:12
Postat av: anna

jag har fått alldeles för lite skvaller på sistone, vem är slynan? call me (tänk dig att debbie sjunger det)puss

2005-12-15 @ 15:16:52
Postat av: Jon

Hej lisa.
jag sitter i skolan och har tråkigt.
det är nån sorts fest ikväll, alltså skolfest, jag är trött, selma har dragit ut tänder idag, hoppas det gick bra, snart ska jag hem till pelle och dricka glögg
pusspuss

2005-12-15 @ 18:07:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback